content

18 Mar

Münip Utandı Ve Kuy-i Hicaz

Münip Utandı Türk Musikisinin önde gelen yorumcularından biri. Bekir Sıtkı Sezgin, Kâni Karaca, Alâeddin Yavaşça klâsik üslubunu günümüzde sürdüren sanatkârların başında geliyor. Bugüne kadar Aynalıkavak’ tan Kalamış’ a, Bitmese Sevgi, Gidem Dedim, Boğaziçi, Fikrimin İnce Gülü… gibi pek çok albüm yayınlayan Münip Utandı’ nın son albümü Kuy-i Hicâz Türk Musikisinin en büyük bestekârlarından biri olan İsmail Dede Efendinin eserlerinden oluşuyor.

Bu tür klâsik albümlerin sanata gönül vermiş kişilerin katkısı olmadan hayata geçmesi çok zor; hatta imkânsız. Bu albüm de musikiye en az sanatkârlar kadar emeği geçen ama isimleri bilinmeyen kahramanlardan birinin, Turhan Yetkin’ in desteği ile hayat bulmuş.

Kuy-i Hicaz’ da Merve Utandı ve Aybige Demir sesleriyle, Samim Karaca, Birol Yayla, Aziz Şenol Filiz, Lütfiye Özer, Fahrettin Yarkın ve Volkan Ertem de sazlarıyla yer alıyorlar.

Kuy-i Hicaz’ ı başta Münip Utandı hayranları olmak üzere, klasik musikiden zevk alan herkese tavsiye ediyorum.

 

DEDE EFENDİ VE RAST KAR-I NATİK

Dede Efendi, mevlevi ayinleri, beste ve kar-ı nâtıklardan ilahi ve köçekçelere kadar musikinin hemen bütün formlarını kullanarak toplumun her kesimine hitap eden eserler bestelemiştir.

Bu albüm Dede’ nin Rast Kâr-ı Nâtık-ı ile başlıyor. Konuşan kâr manasına gelen Kâr-ı Nâtık Türk Musikisinin klâsik formlarından biridir. Birbirini takip eden makamlardan oluşur ve genellikle de başladığı makamda biter. Her mısra başka bir makamda bestelenir, hatta bazen bir mısrada birden fazla makam da kullanılabilir. Kâr-ı Nâtık’ lar başladıkları makamlarla isimlendirilirler.

Rast getirip fend ile seyretdi hümâyı

Düşdü o dem hatıra bir beste rehâvî

Şule gerek nağme-i nikrîze giderken

Vardı gönül pencügâha etdi kararı

Anda durup eyledi mâhuru temâşa

Düm de re lel lâ ile gösterdi nevâyı

Şevk ile uşşâka varıp bu dili mecnun

Eyledi tanbur ile bir nağme beyâtî

Sonra nişâbura kadem bastı o perde

Semt-i nihâvendden alıp ol meh-i tâbı

Bu gece âh ü figanım çıktı nühüftden

Vakd-i sabâya varıcak sardı meyânı

Etdi gönül çare eknûn çargâh okundu

Aldı ele nâyı heman tutdu dügâhı

Saydı hüseynîde tamam nağmeyi bir bir

Eyleyicek sâzı icrâ devr-i hisârı

Oldu muhayyer o güzel başladı cevre

Bûselik için eyleyicek gizli niyâzı

Kûy-i hicaza varıcak pâyine düşdüm

Etdi o şehnâz ile bir gizli nigâhı

Rahatülervâhla kıldı bana mânend-i izzet

Bir kerre koyvermedi ol bestenigârı

Şevk-i irakla vericek nağmeye revnâk

Evc ile etdi gönül tamam makamı.

Etiketler : ,

Bu Yazıyı Yazdır Bu Yazıyı Yazdır

Yorumlar Kapatıldı.



2007-2012 Bilgi Agi / Turkiye nin Interaktif Kose Yazari Gazetesi

Designed By Online Groups
ÇÖZÜM ORTAKLARIMIZ

bizajans, kent akademisi, sunubank