Eşcinsel Oldukları İçin mi Taş Kesildiler?
Livata; anal ilişki... Lutilik; gaylik... Arapça'dan Osmanlı'ya, oradan da Türkçe'ye geçen bu kelimelerin kökeni, hocaların vaazlarında ibret alınması için ballandıra ballandıra anlattıkları, o "sapık" kavim... Tevrat'taki ismiyle Sodom-Gomora, Kuran'da anılan ismiyle Lut Peygamber'in kavmi...
En eski kaynaklarda da, en yeni basımlarda da, en bağnaz görüşlerde de, en reformist yorumlarda da, iki kutsal kitapta da uzun uzun öyküleri anlatılan bu halkın yok olma nedeni olarak eşcinsel ilişkileri gösterilir.
Öyle ya, Kuran'da peygamber olarak bildirilen Lut, içinde yaşadığı bu topluluğu "kadınları bırakıp erkeklere yanaştıkları için" kınamış, "onlardan önce kimsenin yapmadığı şeyleri yapmakla" suçlamış, onlar ise Lut'u sürgüne gönderme kararı almışlar... Üstüne üstlük, Lut'a mesaj getiren iki yabancıya da "sarkmışlar", üstelik Lut onlara "kızlarını" önermesine rağmen, bu isteklerinden vazgeçmemişler...
Sonları, tas ve alev yağmuru ile yok olmak, üstelik ileriki kuşaklara ibret olacak şekilde...
Dini metin yorumlarının en öfkeli, en sert, en kınayıcı pasajlarından biri, Lut kavmini anlatanlardır. Lut peygamberin şehirden kaçışından sonra kızlarıyla ilişkiye girmesini[1] sayfalarca apoloji ile açıklayan din yorumcuları, yok edilen topluluktan bahsederken "sapıklar, ahlaksızlar, hastalık..." şeklindeki linç ifadelerini birbiri ardına sıralar.
Bu yazıyı hazırlarken, incelediğim en güvenilir ve modern Kuran yorumlarından dahi, bu homofobik ifadeleri ayıklayabilmem mümkün olmadı. Ben de, konuyu işlemek için ayetleri yeniden yorumlamak zorunda kaldım. Bu yüzden, sizi de sıkmamak için, bir Kuran meali havasında ayet alıntıları ve Arapça kelimeler üzerinden gitmektense, basit ve yalın bir biçimde "işin özünü" anlatmayı seçtim.
Lut kavminin hikayesinden ve yok oluşlarından (edilişlerinden) Kuran'da birden fazla yerde bahsedilir. Bu hikaye, özetle şudur :
Lut'un yaşadığı şehir halkı, çeşitli suç ve günahlara saplanmıştır. Lut, elçi olarak kavmini "doğru yola" sevketmek için uyarıda bulunur. Ancak halk kendisine ters biçimde cevap verir ve elçiliğini tanımaz. Üstüne üstlük, Lut'u "fazla temiz" (dürüst-doğru) olduğu gerekçesiyle "istenmeyen adam" ilan ederler ve kentten sürme kararı alırlar. Bunun üzerine, Tanrı bu kenti ve halkını yok etme kararı alır. Lut'u uyarmak için, Tanrı tarafından gönderilen elçiler evine giderler. Kenti terk etmesini söylerler. Bu esnada kent halkı, Lut'a gelen elçileri taciz eder. Lut, bu kişilere "kızlarını" önerse de, kabul etmezler. Lut ve ailesi (kızları) kenti terk eder, kent, Lut'un karısı dahil tüm yaşayanlarıyla birlikte, ateş ve taş yağmuruyla yok edilir.
Ayetlerden, Lut kavminin "yol kesme, şirk, peygamberi inkar, kimi cinsel aşırılık ve saldırılar" gibi eylemlerden suçlandığını anlıyoruz.
İslam dini ve eşcinselliğe bakışı konusunda daha sonra ayrıntılı ve delilli biçimde yazacağım, ancak burada kısa bir giriş yapmak zorundayım. Kuran'da, iki erkeğin fuhuş yapması, "kötü bir eylem" olarak nitelendirilmiştir. Burada "fuhuş" , günümüzde kullanılan "para karşılığı cinsel ilişki" anlamında değil, "aşırılık, aşırıya kaçan ilişki" anlamındadır.
"Aşırılık" kelimesinden kasıt, eylemin alenen, diğer insanları rahatsız edecek \ taciz edecek biçimde gerçekleştirilmesidir.
Kuran'a göre, "aşırılığa kaçan" yani toplumun diğer kesimlerini tacize varan şekilde iki erkeğin ilişkiye girmesi \ fuhuş yapmasının cezası, sözlü ya da fiili uyarıdır. Eğer bu kişiler aynı eylemi tekrarlamazlarsa, toplumca ya da devletçe kendilerine başka bir müeyyidede bulunulmaması gerekir. Yani kendilerine dokunulmaz... Tekrar ederlerse, yine uyarılırlar... Uyarının sınırı nasihatten, para cezasına kadar uzanabilir. Kuran, bu şekilde söz konusu eyleme karşıuygulanacak tutumu, olayın yaşandığı yer ve zamana gore, topluma ve yasalara bırakmıştır. Bu konuyu daha sonra başka bir yazıda ayrıntılarıyla ele alacağım.
Asıl konumuza dönecek olursak, Lut'un kavmi eşcinsel ilişkilerde "fuhşa" yani aşırılığa kaçmıştır. Eşcinsellik, Lut kavminde bir taciz, aşağılama yoludur.
Şehir halkının, Lut'a gelen elçilere tacizde bulunması da bunun bir delilidir. Şehir halkı, gelen kişilerden çok hoşlandıkları ya da cinsel açlık çektikleri için değil, o kişileri aşağılamak \ küçük düşürmek amacıyla birlikte olmak istemişlerdir. Bunun en açık tarifi, tecavüzdür.
Bu bakış açısından, bu halkın aslında eşcinselliğe, homofobik gözle baktıklarını dahi söyleyebiliriz.
Lut kavminin yok edilme sebebi, eşcinsel olmaları değildir. Kuran'ın hiç bir yerinde, zina dahil hiç bir cinsel eyleme ölüm ya da toplu katledilme gibi bir ceza emredilmez.
Lut kavminin yok edilme sebebi, Allah'a ve elçisine karşı çıkmaları, yalanlamaları ve şirke düşmeleridir.
Ancak bağnaz, homofobik ve sapkın din adamlarının ellerinde bu ayetler saptırılmış, kelimeler farklı anlamlara çekiştirilmiş, farklı yorumlanmış ve ortaya eşcinsel oldukları için bir toplumu diri diri yakan ve toprağa gömen bir Allah imajı çıkartılmıştır.
Allah, kendisi adına yasaklar ve haramlar uyduran bu kişileri Kuran'da lanetlemiş ve şirkle, yani kendisine ortak koşmakla, tanrılığa soyunmakla suçlamıştır.
[1] Aslında Lut’un “kızlarım” diye bahsettiği ya da “Lut’un kızları” diye adlandırılan kişiler, o kavimdeki başka kadınlar / tüm kadınlar da olabilir. Bu konuyu ayrı bir yazıda irdeleyebiliriz.