Allah
ALLÂH’ı; Verip- Alan. Kendinden evveli ve sonrası olmayan. Yaratılmış yada yaratılacak olan bütün varlıkları kendi varlığı ile (evvelde) yaratıp var ettiği (alak içinde dönüşüp değişmeyle oluşan enerjiden, ruhtan) öz’den yaratan / yaratıp var edecek olan.
Yarattığı / yaratıp var edeceklerini, kendilerine uygun çokluk denilen alem ve alemler içinde yaşatırken onlara bilmediklerinin öğretecek olan. Bu alemler ve bu alemler içinde yaratıp var ettiği / edeceği her bir varlığı her bir parçayı yaşattığı zamana uygun olarak onları öğrettikleriyle olgun sonda birlenip bir edilecek bütünün parçaları olarak yaşatacak olan.
Yaratılmış bütün varlıkları tekamül evreleri içinde, murat edip oluşturduğu ilahi hükme (İlâhî kudretin evvelde hükmedip koyduğu ilahi kader prensibine) uygun olarak zaman içinde olgunlaşmalarını sağlamak için (kainata ait) oluşturduğu bu büyük oluşun ve oluşumun başı ile sonunu bir etmek için yaratılmış bütünün içindeki (bütün alem ve alemler içindeki) her şeye ait, her bir parçanın her bir şeyini sebeplere bağlı halden hale sokup (evvelde oluşturduğu tevhit projesine uygun) terbiye edecek olan.
Baştan sona tek tek terbiye ettiklerinden (başlangıcın) sonunda birleştirilmiş bir bütünü oluşturmaya yönelik yaratmayla oluşturduğu bu büyük oluşumu, olgun son denilen (Allâh katında yaratılma ile başlayan yaratılmışların hayat hikayelerine yönelik oluşan yaşam evreleri içindeki sirkülasyon sonucu erginleşip olgunlaşan varlıkların geri Allâh’ın huzurunda toplanmaları anlamındaki) başlangıçtaki başa erginleştirip olgunlaştırarak geri dönüşümlerini, akıl üstü ilmi kudret ve kuvvetiyle sağlayacak olan tek, İlâhî yüce gücün adı.
Ya da Allah; Her varlığın kendi alakı içindeki “öz”de saklı olan yaratıcı varlığın adıdır. Diye düşünüyorum. Çünkü
Allah; ruh, akıl, sevgi ve aşk üçgenindeki muhabbette(ilimde) saklıdır. Onun için sevgi bizatihi hayattır. Aşk ise, muhabbet, gönül dostluğudur.
Dostlukta iki ayrı bedenin vicdan dairesinde birbirine uyum sağlayıp huzur içinde yaşayıp mutlu olabilmeleri için iki ayrı gönlün sürekli Allah ile irtibat kurup yaşaması gerekir ki, gerçek anlamda her iki gönülde vuslata erişebilme mutluluğuna erişebilsinler.